Plug-in Hybrid teknologi

Hybrid og plug-in hybrid biler fungerer ved at køre på både el og brændstof. Begge hybridbiler oplader sig selv under kørsel og ved opbremsning. Men hvordan virker hybridbiler egentligt? Med verdens mest solgte Plug-in hybrid - Outlander PHEV 4WD, giver Mitsubishi giver dig svaret.

Hvad er en Plug-in hybrid?

En Plug-in hybrid, også kaldet PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicles), har både en benzinmotor og et batteri, der kan oplades i en ladestander. Udover at samle energi fra opladningen, der foregår meget enkelt og hurtigt, genereres også energi til batteriet når benzinmotoren er startet - samt ved bremsning.
Under kørsel forsyner batteriet de to elmotorer på hhv. for- og bagaksel med energi, der kan arbejde effektivt sammen med energien fra benzinmotoren. PHEV kan køre udelukkende på el fra batteriet, og forbruger dermed ikke brændstof eller udleder CO2. Mitsubishi har verdens mest solgte plug-in hybrid, nemlig vores Mitsubishi Outlander PHEV 4WD.

Hvad er en hybrid-bil?
En almindelig hybrid-bil (HEV – Hybrid Electric Vehichle) adskiller sig fra en PHEV ved, at den ikke kan køre på ren el eller lades op via stander. En almindelig hybrid har et batteri, hvortil der genereres strøm via en forbrændingsmotor. Ud over energien fra hybridmotoren, opsamles også her energi til batteriet ved både opstart og bremsning. Batteriet supporterer primært under acceleration og mindsker dermed brændstofforbruget med ca. 20%.

Morgendagens teknologi – allerede i dag

En plug-in hybrid motor er yderst miljøvenlig, da der ikke er brændstofforbrug eller CO2-udledning når bilen udelukkende kører på el. Det innovative plug-in hybrid-system består af elmotorer på for- og bagakslen, et batteri, en avanceret generator samt en brændstofbesparende benzinmotor. Og takket være den avancerede teknologi, skifter Outlander PHEV ubemærket mellem de to køremåder for at levere den bedst mulige ydeevne.

Formidable køreegenskaber

For- og bagaksel er udstyret med hver sin højeffektive twin elmotor med 4WD og S-AWC, som garanterer fremragende vejgreb, stabilitet og præcise køreegenskaber.

Effektiv benzinmotor

Den kraftige og effektive benzinmotor er på 2.4 liter og leverer et lavt brændstofforbrug og minimerer CO2-emissionen markant.

Højeffektiv generator

Den højeffektive generator omdanner benzinmotorens energi til elektricitet, der oplader batteriet samt hjælper elmotorerne ved behov.

Skån miljøet med Outlander PHEV

Når bilen kører på ren el, ved at anvende EV-prioritetsknappen, er den ikke kun billigere per kilometer, den er også bæredygtig og har en ekstrem lav CO2-udledning - og så kører den næsten lydløst. Forestil dig, hvordan du kan liste dig gennem byens gader eller på landevejen i de tidlige morgentimer, uden at der er nogen, der bider mærke i det.

Er Outlander PHEV den rigtige bil for dig?

Oplev hvordan den avancerede drivline med 2 elmotorer og benzinmotoren arbejder sammen uanset hvilken slags køretur, du begiver dig ud på. Med en PHEV er det nemlig muligt at køre på 3 forskellige måder – blot vælg den måde der bedst matcher dit køremønster.

100% Elektrisk kørsel

I byen eller på korte strækninger

Elmotorerne alene kan trække bilens aksler med strøm fra batteriet, hvilket resulterer i et emissions- og brændstofforbrug på nul - og en utrolig behagelig og støjfri kørsel. Tophastigheden er 135 km/t og batteriets store kapacitet giver dig en rækkevidde på op til 45 kilometer. Løsningen er perfekt til kørsel i byen eller på kortere strækninger. Bilen kan lades op fra en ladestation, men oplader også sig selv, når benzinmotoren startes og når bilen bremser.

Elektrisk kørsel med hjælp fra benzinmotor

På landevej

Bilen drives primært af de to elmotorer, men suppleres af benzinmotoren når batteriniveauet er lavt og når der er brug for ekstra power, for eksempel, ved hurtig acceleration eller stigninger. Samtidig omdanner generatoren forbrændingsmotorens energi til elektricitet, der oplader batteriet. Denne kørselsform anbefales, hvis du overvejende kører på landevej.

Kørsel med benzinmotor (og samtidig opladning af batteri)

Motorvej

Særlig ved kørsel over lange afstande i høj hastighed på motorvej, er det optimalt at vælge benzinmotoren med lavt brændstofforbrug, som primær fremdriftsform. Den assisteres dog af elmotorerne, når ekstra kraft er påkrævet. Selvom du udelukkende kører med benzinmotoren, genereres der energi til batteriet. Vil du opleve de forskellige køre måder så book en prøvetur.

REGENERATIV BREMSNING

Oplad batteriet mens du kører

Kinetisk energi genereres naturligt, når bilen bremser. For at hjælpe dig med at oplade batteriet gør Outlander PHEV brug af denne type energi. Med andre ord så bruger den elektriske motor bilens bevægelser til at indfange energi, der ellers ville være gå tabt til bremseskiverne i form af varme. En knap på rattet gør det muligt at kontrollere den mængde energi, du regenererer. Vælg mellem seks forskellige niveauer afhængig af køreforholdene. En anden fordel ved denne innovative teknologi er, at den er mere bæredygtig, fordi du vil være mindre afhængig af benzinmotoren.
Lav Co2-udledning

Lav Co2-udledning

En SUV med ekstrem lav CO2-udledning

Da Outlander PHEV oftere benytter sig af elektrisk energi, er den mere bæredygtig og har en ekstrem lav CO2-udledning på blot 40g/km(NEDC) og 46g/km(WLTP).
Status på motorydelser

Status på motorydelser

Displayet viser hvornår du hhv. lader, kører på el og benzin eller udelukkende på el.

EV-kontakt

EV-kontakt

Tryk på EV-kontakten for at vælge EV-mode og dermed forhindre bilens benzinmotor i at starte. Dermed kører du på ren el fra de 2 el-motorer, og får en tur uden motorstøj, brændstofforbrug og CO2-udledning.

ECO status

ECO status

Denne status viser hvor miljøvenligt, du kører. Jo flere grønne blade, jo bedre.

Lad batteriet op og spar samtidig på energien

Lad batteriet op og spar samtidig på energien

Det er let at styre batteriforbrug. Tryk blot CHRG for at oplade batteriet via benzinmotoren – og tryk SAVE for at fastholde dets strømniveau.

Brems og lad op via paddle shift

Brems og lad op via paddle shift

Niveauvælgeren for regenerativ bremsning - dvs. hvor meget energi batteriet opsamler, når du bremser, er placeret på bilens rat.

ECO-mode

ECO-mode

Vælger du ECO-mode, aktiverer du energisparefunktionen for både motor og klimaanlæg.

outlander phev

Vil du vide mere om oplevelsen ved at køre i en Outlander PHEV?